Update! Het begint al wat meer te wennen hier! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Marjolein Ham - WaarBenJij.nu Update! Het begint al wat meer te wennen hier! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Marjolein Ham - WaarBenJij.nu

Update! Het begint al wat meer te wennen hier!

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

25 Maart 2014 | Ethiopië, Addis Abeba

Daaaar zijn we weeer! Met een verhaaltje over afgelopen week! Een week waar weer een hoop is gebeurd en waar we weer een hoop hebben meegemaakt ennnn. RapapapRapapa … we hebben zelfs een hoop leuke mensen ontmoet! Komt het toch nog goed met iedereen hier! Hier de update:

Maandag tot en met woensdag hebben we redelijk rustige dagen gehad. We zijn de week gestart met een aantal skype gesprekken richting Nederland. Deze week hebben we maandag t/m vrijdag redelijk goede internet gehad, dus we hebben weer wat meer contact kunnen leggen. Met beeld is het skypen lastig, omdat het dan erg langzaam wordt, maar verder gaat het tot nu toe prima! We hebben met onze begeleider van Avans en de begeleider van de foundation in Nederland kunnen skypen over de opdracht en daarna zijn we weer flink aan de slag gegaan! Verder zien de dagen eruit dat we ’s ochtends rond (met de nadruk op rond) half 9 op worden gehaald en ergens tussen half 5 en half 6 weer naar huis gaan. Verder is het zelfs een hele klus om naar de supermarkt te gaan en geld te pinnen. Zo hebben we nu eindelijk 2 supermarkten gevonden waar je redelijk boodschappen kunt kopen en is het even plannen, omdat je zelfs voor de supermarkt taxi’s moet regelen. Verder kunnen we bij 1 soort bank pinnen hier, dus we moeten een beetje opletten dat als het geld bijna op raakt dat we vast op zoek gaan naar een bank! Na stage zijn de avonden dus zo om, na het boodschappen doen, koken, werken aan het onderzoek, foto’s uitzoeken en verhaaltjes typen om jullie op de hoogte te houden, al onze kleren met de hand wassen, douchen (dat duurt even als je ook pannetjes water warm moet maken) en verder gezellig een drankje doen in onze mooie woonkamer en wat internet loze spelletjes! Maar zelfs daar hebben we de laatste tijd niet zo veel tijd meer voor (alleen maar een goed teken!).

Donderdag was weer een typische Ethiopische en interessante dag. Ergens hebben ze het hier vast allemaal gepland, maar ze zijn niet zo heel sterk in het communiceren wat er allemaal op de planning staat. Zo hebben we af en toe dat de begeleiders hier weg zijn voor afspraken e.d. en dat wij hier niet van op de hoogte zijn, maar we leren er mee omgaan en ze snappen zelf ook steeds beter dat het handig is om hier over te praten! Werkt een stuk makkelijker! Maaar donderdag: We kwamen op de kliniek aan waar opzich nog niets te doen was. We zijn weer naar ons kantoortje gegaan en na het vrolijke moment waar we al onze berichtjes via internet binnen krijgen kunnen we weer aan het slag. Na ongeveer een uurtje begon het verdacht druk te worden op de kliniek. What happened?! De tuin die tussen de kliniek ligt stroomde vol met mensen die in de buurt wonen. Vervolgens komen er een aantal busjes aan waar we al aan zagen dat het geen Ethiopische mensen waren. Het was een hele club uit Egypte. Het is een organisatie dat deel medische hulp en deel entertainment geeft als projecten in ontwikkelingslanden. Hierna kwam er weer 2 busjes vol met studenten medicijnen van de universiteit in Addis Ababa. Deze hele club mensen zou de komende 2 dagen blijven om de bewoners uit de omgeving van gratis zorg te voorzien en daarnaast aan de kinderen uit de omgeving van een uitgebreid entertainment programma te geven. Als je dit zo leest zou je denken.. best belangrijke dag! Toch hebben ze het voor elkaar gekregen het zo te organiseren dat wij er niks van hebben kunnen merken en was deze drukte voor ons een totale verrassing. Zelf vinden ze dit niet raar, die mensen komen en doen hun ding. Ik denk niet dat ze bedacht hadden dat het nuttig was dat wij dit zouden weten! Haha. Toch, leuke verrassing want er stond een hoop op het programma de komende 2 dagen! Het medische gedeelte van de club is met de studenten aan de slag gegaan om 2 dagen de cliënten te helpen die waren gekomen voor hulp en de rest van de club was er voor entertainment voor steeds een nieuwe groep kinderen. Een hoop entertainment! Met de kids werden een hoop spelletjes gedaan, ze werden geschminkt, ze kregen zelf gemaakte hoedjes, ze kregen snoepjes, ze kregen nieuwe kleren, toneelstukjes en nog meer gezelligheid. Hier waren wij de reddende engeltjes voor de organisatie, omdat ze schrokken van de hoeveelheid kids en wij hierdoor ook zo’n 100 kinderen hebben mogen schminken. Erg leuk om te doen!

Donderdagavond hadden we afgesproken met Bas. Hij is een man die in Ethiopië in de bloemen business zit en die we vorige week vrijdag hebben ontmoet in het Holland House. ’s Avonds zou hij ons wat leuke plekken in Addis Ababa laten zien en daar waren wij natuurlijk wel geïnteresseerd in! Het laatste contact dat we hadden gehad was via de mail, maar aangezien onze donderdag was veranderd van een kantoordag in een schmink-een-hoop-kindertjes dag hebben we helaas dit niet meer kunnen checken. Het was dus maar de vraag of Bas zou komen op de eerder afgesproken plek bij het Sheraton. ’s Avonds weer een nieuw record, het heeft van 18.00 uur tot 20.30 uur geduurd om een taxi te regelen. Het duurt even maar dan heb je ook wat! Uiteindelijk de tot nu toe meest leuke taxi chauffeur ontmoet die ons inmiddels al een aantal keer heeft weggebracht! Rond 9 uur waren we in het Sheraton Hotel. Enorm chique, dus dit was even wat anders dan de rest van Addis Ababa. Bij het Sheraton wat internet tegoed gekocht en snel de mail gecheckt. Gelukkig kwam Bas ook! Hierna hebben we een hele tour gehad: We zijn gestart bij de buitenbar van het Sheraton waar een live band aan het spelen was, hierna zijn we naar een lounge bar gegaan genaamd Black Rose waar we een cocktail hebben gedronken, vervolgens naar de Memo club waar volgens Bas een hoop ‘Doe het zelvers’ staan en waar we hebben gezien dat de bedekte kleding ineens niet meer nodig is en als laatste plek hebben we nog een drankje gedaan in een andere club (H2o). Een super leuke en gezellige avond waar we weer een stukje van het nachtleven van Addis hebben kunnen zien. Het was niet een hele drukke avond, maar wel erg gezellig. Tijdens de ritjes naar de clubs zijn we zelfs nog verrast met een lekker flesje drank en voor ons allebei een Gabi. Dit is een groot kleed met versieringen aan de zijkant, echt super leuk van Bas!! Na de drankjes hebben we een taxi naar huis gepakt, want vrijdag was het weer vroeg dag! Leuke avond!

Vrijdagavond hadden we weer wat op de planning staan. Dit keer een drankje met een paar Egyptische leden van de club die donderdag en vrijdag bij Mary Joy aan de slag zijn geweest. We zijn met de taxi naar het hotel gegaan waar ze met z’n alle sliepen. Vanuit hier zijn Joyce en ik eerst samen wat gaan eten bij een hotel in de straat en daarna zijn we terug gegaan om ze op te pikken. Vanuit hier zijn we naar het Lime Tree restaurant gegaan waar de rest van de Egyptische club was (hier hebben wij eerder al een broodje gegeten ’s middags). Na een tijdje gezeten te hebben met de hele club zonder wat te drinken kwamen we met het idee om naar de Black Rose te gaan, de lounge bar waar wij de avond daarvoor ook waren geweest (deze zat in het zelfde gebouw als het Lime Tree restaurant). De 3 Egyptische waar we al 2 dagen gezellig mee aan het kletsen waren vonden dat een erg leuk idee! Dus heel ongemakkelijk hebben we de groep verlaten. Ongemakkelijk zou je denken? Ja, uiteindelijk bleek dat ze op een spirituele trip waren met de groep en daarom geen alcohol zouden drinken. De 3 waarmee wij waren hadden wel graag een biertje willen drinken en gingen daarom graag met ons mee. Helaas was de rest van de groep het hier niet mee eens. Hier kwamen we ineens achter toen we al in de Black Rose waren. Bij binnenkomst was ik even naar de wc gegaan. Toen ik op de wc zat viel de stroom in de bar uit. Ik kwam terug bij Joyce en ze waren alle 3 weg! Ik vroeg aan Joyce waar ze waren en ze vertelde dat ze ineens heel snel weg moesten, omdat de rest van de groep het niet oke vond en ze dachten dat het uitvallen van het licht een teken van boven was! Ja, daar zit je dan weer met z’n tweeën. Toch zonde van de biertjes waar ze zelf heel veel zin in hadden en die ze dus vervolgens vol op de bar hebben laten staan! Hierna nog wat sorry berichtjes gekregen, maar wij vonden het uiteindelijk best grappig! Joyce en ik hebben vervolgens de biertjes opgedronken en zijn weer met de taxi richting huis gegaan! Raar geëindigd avondje (met natuurlijk op de terugweg ook weer een taximan die ons goed heeft opgelicht)! Maar weer lekker kunnen eten en toch gezellige gesprekken gehad en een biertje kunnen drinken!

Doordeweeks zijn we steeds bezig om weer van alles te plannen om de stad te kunnen zien. Zo hadden we ook voor zaterdag weer een hoop plekken die we zouden gaan bezoeken. Helaas is dit Ethiopië, en worden deze plannen soms goed verstoord! Vrijdag was het al begonnen met dat we zaterdagochtend om 10 uur op zouden worden gehaald om naar een vergadering (??) te komen van Mary Joy. Hier zou de manager van Awassa ook aanwezig zijn, en omdat vrijdag ineens het plan was om zondag naar Awassa (de plek van de 2e kliniek van Mary Joy) te gaan zouden we deze man moeten spreken! Dus wij in de ochtend om 9 uur opgestaan, zodat we om 10 uur klaar zouden zijn om opgehaald te worden. Wij onze tas volgeladen met de spullen om de rest van de dag door te komen, want wij hoopte dat dit niet zo lang zou gaan duren. Om 09.30 uur werd er op de deur geklopt. Volgende verstoorder, de huisbaas kwam spontaan zonder afspraak aan de douche werken. Wat er vervolgens voor heeft gezorgd dat de chauffeur naar de meeting ons pas om 11 uur mee kon nemen, we daarna de hele middag een deel bij de vergadering hebben gezeten (die in het amharisch was), een deel in de lobby van het hotel waar de vergadering was, wel lekker hebben geluncht ! en hierna weer naar huis zijn gebracht omdat de huisbaas weer terug moest komen voor de badkamer en we hiervoor thuis moesten zijn. Na dat de huisbaas rond een uur of 5 klaar was is hij vertrokken zonder iets gemaakt te hebben en vervolgens wel een enorm smerige badkamer achter te laten. Dat was de dag dan weer! Plannen helaas niet uit kunnen voeren en met weer een taxi naar het centrum zouden we alleen nog ergens een hapje kunnen gaan eten en weer terug moeten. Volgende keer beter!

Zondag gingen we natuurlijk alle verloren tijd van zaterdag inhalen wat er voor heeft gezorgd dat we echt een super dagje hebben gehad en weer lekker de toerist hebben uitgehangen! Hier de dag: We zijn de dag gestart met een taxi richting het centrum met onze grote vriend Sissy (de aardige taxi man die niet kan stoppen met lachen! ). Vervolgens is de toeristische trip begonnen bij de Lion Zoo, een enorm slechte ‘dierentuin’ met een paar leeuwen en een paar apen die in veel te kleine hokjes zitten met een paar hekken ervoor die tegen elkaar zijn gezet. Zielig om te zien en hier waren we dus zo weer weg. Daarna zijn we naar het National museum gelopen en hebben we hier wat rondgekeken. Vervolgens door naar de Holy Trinity Cathedral waar we zonder schoenen de kathedraal naar binnen mochten. Buiten was daar dan onze eerste gids, en nee dit stond niet op de planning! Zondag hebben we praktisch de hele dag een gids gehad, maar niks gepland. We waren buiten bij de Cathedraal en er kwam een man/jongen naar ons toe. Hij was wat aan het vertellen en vervolgens hebben wij verteld waar we nog meer heen zouden willen gaan die dag. Hij stelde voor om mee te gaan en dit vonden wij prima! Scheelt weer een hoop moeilijk kaart zoeken (..zonder kaart), en dat was top aangezien we een hoop zouden gaan zien zondag! We zijn via een binnendoor route naar de volgende bestemming gegaan: the Menelik Mausoleum. Een plek waar een oude koning ligt begraven. Wij hadden het ‘geluk’ dat in het graf net het licht was uitgevallen en daardoor met kaarsjes naar beneden gingen. Het was een kerkje waar je eerst een rondje liep langs de buitenmuren en daarna in het midden van de kerk een hutje stond waar alleen monniken en priesters in mochten komen. Naast dit hokje was een gat in de grond naar het graf toe. Erg gaaf om met deze kaarsjes naar beneden te gaan. Weer wat meegemaakt! Na het bezoek aan het graf zijn we nog even naar de schildpadden gaan kijken die rondom dit gebouw overal lopen en daarna zijn we weer doorgelopen richting het Red Terror Martyrs Momorial Museum waar een hoop overblijfselen lagen uit de tijd dat de regering van keizer Haileselassie was gevallen en je zag de verschrikkingen van het leven onder het regiem van Mengistus Derg. Na al een hele ochtendplanning en lange wandeling gehad te hebben was het nu tijd om even wat te gaan eten! Eerst zijn we met de taxi naar Tomoca Coffee gegaan, waar je echte Ethiopische koffie kunt drinken en ook koffie kunt kopen. Hierna hebben we pas afscheid genomen van onze eerste gids dat echt een enorm aardige man was! Natuurlijk hebben we hem wel wat geld gegeven, want daar draait het allemaal om, maar hij deed het ook voor de lol dus hij had niet de insteek om veel geld te krijgen. Hier zijn we weer zelf op pad gegaan. Eerst naar een tentje waar we maar ongeveer 3 van de 25 dingen van de kaart zouden kunnen bestellen (waarschijnlijk door de vasten tijd), dus dit ging hem op een drankje na niet worden. Hierna zijn we na een restaurant bezoek 5 toch bij een tentje terecht gekomen waar je een broodje zou kunnen eten! En daar was hij dan: Gids 2 van de dag! Een jongen van 24 die bij ons was aangeschoven en de hele avond bij ons is gebleven. Na de lunch zijn we naar de St. George Cathedral geweest waar we wat foto’s hebben gemaakt en even op een bankje hebben gezeten. Hierna hebben we ons rond laten leiden en dan kom je nog eens ergens! We zijn in een steegje gelopen waar op het einde een deur was met een man ervoor. Eenmaal binnen een huisje met een soort van tuin ervoor. In het huisje waren allemaal hokjes en binnen en buiten waren overal groepjes mensen blaadjes aan het kauwen. Volgens hun echt geen drugs, al mochten we toch echt geen foto’s maken en wisten wij niet beter dan dat ze allemaal Qat aan het kauwen waren. Er hing totaal geen enge sfeer, maar toch zijn we hier niet al te lang gebleven. Via de bewaker van de deur weer naar buiten en door naar de volgende plek: Het Addis Ababa restaurant! Hier hebben we een hele tijd gezeten. Onze gids heeft ons een hoop echte honing wijntjes uit Ethiopië laten proeven. Een restaurant met allemaal kleine krukjes en kleine lab flesjes waar de wijn ingeschonken was en dicht zat met een papiertje. Hier hebben we ons wel even vermaakt! Rond kwart voor 8 zijn we met de taxi doorgegaan naar het Hilton, omdat we hier een afspraak hadden met een vrouw oorspronkelijk uit Nederland die ons wat ging vertellen over onze trip naar Lalibella waarschijnlijk over 2 weken! Na dat deze vrouw weer weg moest zijn er naast onze gids weer 2 ethiopische mannen aangeschoven die ons vervolgens weer mee hebben genomen naar een club genaamd Jolly. Allemaal echt aardige mensen met totaal geen verkeerde bedoelingen. Kortom: leuk dagje die weer gezellig is geëindigd met een ritje in de taxi van onze vriend Sissy waar we gezellig met z’n 3e kei hard Bob Marley mee hebben gezongen! Dat is iets wat we allemaal toch goed konden verstaan van elkaar!

Uiteindelijk dus een super dagje gehad! Het was echt top dat we de 2 mannen zijn tegengekomen die met ons hebben meegenomen door Addis. Je merkt hierdoor dat je toch meer van de stad ziet en op plekken komt waar je anders echt niet had kunnen komen. Erg interessant!

En ik kan het verhaal natuurlijk niet eindigen zonder wat wist je dat’jes van de afgelopen week!

- Wist je dat wij achter een doek in ons kantoor een hoooop dozen zijn tegengekomen? Wij dachten dat dit allemaal mappen waren met data voor ons onderzoek, maar toen we vervolgens nogmaals kijken zagen dat het allemaal schoenen bleken te zijn.

- Wist je dat als je je ogen dicht doet en je aan het douchen bent met je pannetjes warm water het net lijkt of je echt een lekkere warme douche hebt!

- Wist je dat je hier op best veel plekken in de stad geen foto’s mag maken. Zoals alle overheidgebouwen, wat er dan ineens een hoop blijken te zijn. Je dit vervolgens wel kunt doen, maar dat je dan volgens de gids neergeschoten kunt worden door een van de soldaten voor de gebouwen.

- Wist je dat we hier nu 3 keer enorm gigantische rijen zijn tegengekomen buiten. Dat dit allemaal voor een normaal avondje bioscoop blijkt te zijn?

- Wist je dat we inmiddels al best goed zijn in het spelletje flappy bird op onze telefoon, omdat je deze kunt spelen zonder internet!

- Wist je dat we sinds 2 dagen een nieuwe vriend hebben voor ons raam. Een haan die zo aardig is om onze wekker te spelen vanaf 05.30 met een snooze stand om de minuut!

- Wist je dat we dit keer naast het leven zonder electriciteit, warm water en internet het ook een avondje zonder water hebben moeten doen? Het best lastig is als je dan net ingezeept onder de douche staat…

- En wist je dat we via een facebook pagina ‘What’s happening in Addis Ababa’ in contact zijn gekomen met wat andere meiden in Addis Ababa en we hiermee een tripje naar Lalibella aan het plannen zijn :D

Jaja, dat was me weer een weekje! Op naar weer een volgende week in Addis Ababa waar we hopelijk wel naar Awassa gaan vertrekken om de kliniek te gaan bekijken waar we werkelijk het plan voor gaan schrijven. Benieuwd benieuwd en we houden jullie op de hoogte wat er allemaal gaat gebeuren!

Liefs uit Ethiopië en voor de gene die ons heel erg missen: Nog zo’n 31 nachtjes slapen! Wij redden ons hier goed!

Tot het volgende verhaal!

Liefs,

Joyce & Marjolein / Joysie en (.. sorry mijn naam snappen ze hier nog steeds niet!)

Ps. De foto's komen de komende dagen. Het internet is dramatisch nu, dus dat lukt nog helaas niet!

• 25 Maart 2014 - 15:16

Jeanne Van Der Ploeg:

Hoi Marjolein en Joyce.
    ik heb wederom begrepen dat jullie trip vooral in het teken staat van eten en drinken.
    Ik kan er wel om lachen!!!
    Blij dat jullie een beetje gewend zijn en het naar jullie zin hebben.
    Hopelijk krijgen jullie niet al te veel vertrouwen in iedereen en alles, want jullie hebben toch echt wel geleerd dat je niet met vreemde mannen mee moet gaan!!!
    Heel veel succes en plezier deze week en tot mails.
    Groetjes Martie en Jeanne.

• 25 Maart 2014 - 15:54

Roos:

Hallo Joyce en Marjolein,

Wat weer een mooi verhaal van jullie.
    Beslist geen saaie week geweest en niet te voorspellen wat jullie allemaal gaan meemaken.
    En super natuurlijk dat jullie zo door die gidsen de stad te zien krijgen.
    Maar kijk evengoed goed uit hoor!!!
    Wel fijn dat het internet het wat beter deed, ook voor het project, maar voor het thuisfront ook fijn
    want dan horen we weer wat meer van jullie.::))
    Succes weer deze week,en we kijken weer uit naar het volgende verslag.

Veel liefs en groetjes,Hans en Roos.

• 25 Maart 2014 - 18:03

Sli:

He Leintje en Joyce,

Zo he... wat een verhaal weer..... maar kijk wel een beetje uit..... Gewoon maar binnen gaan bij een smal deurtje waar een man voor staat..... en dan een aantal kauwers zien.....mmmm .....kiek goed uut....
    Maar ja, als je wat wil zien, moet je ook weer wat wagen, zeker als er iemand bij is die je vertrouwt.
    Ik hoop dat jullie nog veel gaan zien van Etiopië en dat je ook de kliniek nog mag zien, waar je voor gekomen bent..... echt op zijn afrikaans....
    Geniet nog van je reis, op zijn tijd een pilske... en succes maar weer met de opdracht.
    Lieve groetjes en tot het volgende verhaal. (je kunt altijd nog correspondent wordt.)
    Arie, Lia, Niek&Ilse en Luuk

• 26 Maart 2014 - 08:29

Jeanne:

Hoi Leintje en Joyce.

Wat een verhaal weer zeg , jullie maken van alles mee daar . ook erg spannend wat jullie daar zien en ondernemen.
    Kijk wel goed uit daar .
    Geniet ervan maar dat lukt zeker . En succes met jullie opdracht ben benieuwd of jullie het andere ziekenhuis nog gaan zien.

Heel veel lieve Groetjes en tot de volgende spannende verhaal.

Liefs xxxJeanne

• 26 Maart 2014 - 19:48

Drea Van Bijsterveldt:

Nou Marjolein, wat een verhaal weer. Je moet wel veel luxe missen daar, maar dat is niet zo erg. Weet je ook weer hoe goed we het in Nederland hebben. Het is wel leuk om te lezen hoe jullie bv. Met de taxichauffeurs omgaan, en dat zo iemand een hele dag bij jullie blijft en van alles laat zien van Ethiopië. Gaat het ook goed met jullie onderzoek?
    En het eten daar? Wat eet men daar bij warme maaltijd?
    Veel succes met jullie onderzoek en avonturen.
    Groetjes Jan en Drea

• 26 Maart 2014 - 20:50

Ine En Jan:

Marjolein en Joyce,
    Het is weer een interessant, maar wel heel erg lang verslag. Iets korter mag ook wel.
    Maar jullie maken ook erg veel mee natuurlijk.
    Ondanks alle goede bedoelingen van de gidsen, natuurlijk wel alert blijven.
    Hopelijk maken jullie de komende dagen weer flinke vorderingen met jullie ondernemingsplan.
    Ik ben erg benieuwd naar de 1e contouren van het verslag.
    Succes ermee, en hopelijk kunnen jullie nu snel naar kliniek 2 in Awassa.
    Veel liefs, van Ine en Jan.

• 27 Maart 2014 - 08:09

Anne:

Aaah wat een leuk, maar wel spannend verhaal weer zeg!
    Dat douchen met pannetjes, hmmmm dat klinkt toch nog niet zo super handig. ;p

Gelukkig doen jullie genoeg leuke dingen daar en is er meer te doen dan ik had gedacht! Jullie vermaken jullie wel ja en voor we het weten kunnen jullie ons weer verbleiden op onze blue blue mondays.

leuk dat jullie een reis gaan maken met andere Nederlandse meiden! Benieusd wat er in Lalibella te beleven is! ;)

Spreek jullie!

Lieeeefs xxx

• 28 Maart 2014 - 20:55

Frans En Dymph:

Hallo dames, wat een mooie avonturen zeg. Hoe is het met het eten of kook je meestal zelf? Je moet wel weten wat je doet daar hè want qat kauwen dat is iets nieuws, ik ken het wel maar ik weet niet wat de smaak is het het heeft volgens mij nogal wat bijwerkingen. Dus gewoon niet aan proeven.... Nou jullie zien wel een hoop en kunne nog een hoop zien. Ik ben. Benieuwd. Heel veel succes met jullie opdracht hopenlijk gaat dat ook vorderen. Ik lees wel dat je al vorderingen maakt met de taxichauffeurs.... Nou dames zet Um op en maak er een leuke tijd van. Heel veel lieve groetjes uit de schoolstraat doeiiiiiii

• 01 April 2014 - 21:40

Jeannette:

Hoi meiden, ik heb jullie blog-adres van Jan gekregen en lekker zitten lezen, Geweldig hoe jullie het doen en geweldig om mee te kunnen lezen, alsof ik weer terug ben! En inmiddels zijn jullie in Awassa (geweest), interessante reis he! Doe ze daar de groeten en nogmaals... Ik zou graag even komen kijken! Top en succes de komende weken, groet

• 02 April 2014 - 11:30

Floor:

Wauw wat een verhalen en dames! Echt ontzettend boeiend om te lezen allemaal :D Enjoy all the adventures!! Liefs Floor

• 07 April 2014 - 22:08

Teun V Bommel :

Wederom een heel gaaf verhaal, Marjolein! Je merkt dat Jolijn en jij uit tweelingen komen: beiden van die leuke, lange en enthousiaste verhalen!!
    Laatste buitenlandse loodjes, zet hem op alletwee!!

• 09 April 2014 - 18:45

Ine En Jan:

Hallo marjolein en Joyce
    Hoe gaat het ermee? We hebben al even niets gehoord!!! Of hebben jullie het te druk? Dat kan ook natuurlijk. Geniet ervan en heel veel succes ermee. heel liefs pap en mam